Bănuiesc că ați auzit cu toții deja despre Inspectorul Pădurilor, aplicația de mobil care vă permite să verificați pe loc legalitatea unui transport de lemn. Pentru că am fost implicat puțin în conceperea ei și pentru că mi se pare o idee foarte bună, am să vă spun câteva lucruri pe care nu aveți de unde să le aflați din altă parte. Așa că, indiferent dacă sunteți sau nu adepții acestei aplicații, vă invit să citiți mai întâi și abia apoi să vă spuneți părerea.
Mai întâi de toate trebuie să știți că ideea aplicației s‑a născut din dorința de a transparentiza cât se poate de mult informațiile legate de transporturile de lemn ilegal. Povestea furturilor din păduri durează de ceva timp, dar în ultima vreme s‑a creat – în sfârșit – un curent de opinie favorabil protecției acestei neprețuite resurse pe care o avem. Oamenii au început să înțeleagă că nu se poate să tolerăm furturile și distrugerile la nesfârșit, pentru că în ultimă instanță ne afectează pe fiecare dintre noi. Calitatea vieții noastre depinde, într‑o anumită măsură, de existența pădurilor.
Din păcate, așa cum se întâmplă adesea, societatea trece dintr‑o extremă în alta. De la nepăsarea completă a anilor ’90, când multe din pădurile retrocedate la privați au fost măcelărite fără milă fără ca nimeni să aibă ceva de obiectat, am trecut acum la ideea complet exagerată de a interzice complet exploatările forestiere. Sunt mulți care cred cu convingere că ar fi foarte bine să transformăm toată România într-un soi de rezervație națională în care să nu mai tăiem nici un arbore. Voi reveni într-un articol viitor la subiectul ăsta, deocamdată vă spun că doar că asta e o idee proastă și vă rog să mă credeți pe cuvânt. Dar din ideea acestei interziceri totale a exploatărilor s‑a născut apoi treptat convingerea că orice camion cu lemne este musai ilegal și trebuie cercetat de poliție sau jandarmerie. Nu e adevărat. În România se exploatează vreo 15 milioane de mc de lemn anual și doar vreo 1–2 milioane se taie ilegal (cel puțin astea‑s informațiile care circulă prin presă, deși nimeni n‑are niște cifre exacte). Asta înseamnă că din zece camioane cu lemn 9 sunt legale și doar unul e potențial ilegal.
Înainte de Inspectorul Pădurilor, când cineva vroia să verifice legalitatea unui transport de lemn trebuia să sune la 112. Trebuia să parcurgă tot procesul de identificare, să-și dea CNP-ul și așa mai departe, după uzanțele serviciului de urgențe. Apoi primea informația dacă numărul auto respectiv este înscris în baza de date cu un cod valid de transport legal de lemn. După cum v‑am spus mai sus, în 9 cazuri din 10 era timp pierdut pentru operatorul de la 112, pentru că transportul era ok. Apoi mulți renunțau să sune la 112 pentru că procedura era prea lungă și îi deranja să își decline identitatea. S‑au născut chiar legende că niște oameni ar fi fost amendați pentru că au reclamat greșit niște transporturi de lemn – o fi fost vreo întâmplare nefericită de felul ăsta, dar nu asta a fost regula.
Și-atunci s‑a născut ideea de a face o aplicație mobilă care să permită oricui să verifice legalitatea unui transport. În fond informația e publică, de vreme ce operatorul de la 112 ne-ar fi dat‑o oricum. Când ne-am gândit cum s‑o concepem s‑au pus o grămadă de întrebări. De pildă dacă oamenii vor putea să facă și o poză a camionului cu lemne. Sau dacă știu că trebuie întotdeauna să ia numărul din spate al camionului, pentru că pe acela se dă autorizația de transport. Sau ce se întâmplă dacă persoana care vrea să verifice transportul e pe jos și camionul trece în viteză. Sau dacă sunt ceva riscuri ca un șofer să meargă în spatele unui camion și să utilizeze aplicația pentru verificare, punându-și viața în pericol. Sau dacă informația că un camion cu lemn ilegal se află în punctul X este suficientă pentru alertarea poliției – ar fi foarte important să se știe și încotro se îndreaptă, ca să știi unde să trimiți alerta, la ce secție de poliție, pentru că dacă spui că e în Ploiești nu e suficient, trebuie să precizezi că se îndreaptă spre Brașov sau spre București.
S‑a pus și întrebarea ce se întâmplă cu camioanele care transportă lemn aparținând mai multor persoane (de pildă lemn de foc pentru trei-patru cumpărători) caz în care fiecare cumpărător are codul lui, deci un camion are mai multe coduri în același timp. S‑a mai discutat dacă e sau nu oportun să se precizeze volumul de lemn și speciile de arbori din care provine – adică molid, fag, stejar etc – pentru că din viteza unui camion nu prea poți să apreciezi corect detaliile astea, plus că un nespecialist nici nu prea știe să estimeze din ochi volumetria unor piese de lemn. Și cum sunt mulți înfierbântați de ideea salvării pădurilor, există riscul să se reclame aiurea transporturi perfect legale.
Pentru unele din aceste întrebări s‑au găsit și răspunsuri potrivite. Pentru altele, tot ce se poate face e să rogi utilizatorii să folosească aplicația cu responsabilitate. Să n‑o opereze în timp ce gonesc cu mașina în spatele unui camion – nu e cazul să ne dăm James Bond. Să nu se pripească să reclame că în camion sunt mai mult de 25 mc de lemn, pentru că atunci când sunt stivuite trunchiuri de lemn ele ocupă un volum mai mare din cauza spațiilor dintre ele (volumul spațiului ocupat de lemnele clădite se numește metru ster, iar transformarea din metri cubi în metri steri se face printr-un așa numit factor de așezare). Și așa mai departe. Veți vedea în aplicație.
Deocamdată însă vedeți doar o versiune beta. Ea e simplificată și are menirea de a testa interesul vostru pentru un astfel de instrument. Pentru că, nu o să vă ascund, aplicația asta nu are doar prieteni, ci și dușmani. Iar faptul că ea totuși a apărut demonstrează faptul că, în acest guvern, forțele care vor schimbarea în bine sunt mai multe decât cele care vor să păstreze lucrurile așa cum erau, ascunse de ochii publicului. Și de asemenea trebuie să știți că printre cei care doresc schimbarea se află ministrul mediului și secretarul de stat pentru păduri, persoane cu care am avut ocazia să vorbesc direct, deci nu vorbesc din auzite.
Aș mai vrea să adaug că unul din argumentele celor care au încercat să pună bețe în roate proiectului a fost că pe voi nu vă interesează o astfel de aplicație. Eu cred că greșesc. Dar depinde de voi să demonstrați asta. Instalați-vă aplicația și folosiți‑o ori de câte ori aveți ocazia. Demonstrați tuturor că vă e utilă și o doriți. Pentru că o doriți. Să vă spun de ce: nu semnarea unor petiții stupide pe internet va opri tăierile ilegale, ci presiunea constantă a societății asupra celor care încalcă legea, teama hoților că la fiecare colț de stradă poate fi cineva cu aplicația asta care poate să‑i reclame și să piardă nu doar lemnul, ci și camionul cu care îl transportau.
Instalați Inspectorul Pădurii! Folosiți‑l! Convingeți-vă prietenii să facă la fel. Eu vă mulțumesc de pe acum că în acest fel veți sprijini cu adevărat pădurea.
Aplicația o găsiți aici. Și e gratis, bineînțeles.
2 comentarii
OK, o am demult dar nu functiona. O voi folosi cat de des pot dar am o intrebare: Folosirea aplicatiei nu e de-ajuns…cand descoperim un transport ilegal trebuie sa anuntam autoritatile? Facem si o poza cu camionul? Care ar fi modul cel mai corect de a actiona?
Dacă aplicația spune că transportul e ilegal, suni la 112 și anunți. În viitor există intenția de a crea posibilitatea alertării serviciului 112 direct din aplicație, dar va mai dura puțin.